Palembang Dictionary

A
* Aman = Kalau (cth: aman kau kesano gek, jangan lupo bawa pempek)
* Antok = Menyantuk suatu benda, biasa digunakan anak kecil dalam permainan 'gambaran' 
(cth: kartu kau uantok, ulang oi !)
* Asak = Asalkan (cth: asak kau dapet cepek, ku enjok mobil la)
* Awak = Kamu, bisa digunakan sebelum 'kau' (cth: awak kau yang salah, nak nyalahke wong)
* Awan = Siang (cth: awan tadi, budak plaju mati ditumbur fuso)
B
* Bae/be = Saja (cth: kau bae/be la yang bayar)
* Balak = Masalah (cth: dak usah nyari balak la, kagek mati kau)
* Balek = Pulang (cth: aku abes ni nak balek ke rumah)
* Balen = Ulang (cth: balen oi, mano ado maen cak tu)
* Banyu = Air (cth: nak minum apo? banyu putih be)
* Baseng = Terserah (cth: baseng kau la, aku dak melok melok be)
* Basa = Gawat (cth: basa ni! dak pacak gawe galo)
* Baso = Bahasa (cth: ae baso inggris be dak pacak kau, cupu ni!)
* Bebala = Bertengkar mulut (cth: wong sebelah ni galak bebala sampe subuh)
* Belagak = Tampan (cth: wew, belagak nian kau hari ni!)
* Belago = Bertengkar saling pukul (cth: budak kecik tu galak belago, laporke plisi peh?)
* Bengak = Bodoh (cth: bengak makan taik kau tu!)
* Begoco = Berantem/Berkelahi (cth: dak usah jingok jingok, begoco be kito!)
* Berejo = Bersusah-susah (cth:berejo la kau! tula, diomongi dak galak denger)
* Bi Cek = Ibu, bibi (cth: bi cek! nak kemano?)
* Budak = Anak (cth: budak sekolahan emang paleng mudah diculik)
* Buntang = Bangkai (cth: depan kelas kito ado buntang tikus)
* Buyan = Bodoh (cth: buyan nian kau! cak ini be dak biso)

C
* Cak mano = Bagaimana (cth: cak mano ni? pacak dak lulus kito)
* Cak itula = Ya begitulah (cth: cak itula, basa nian kito)
* Calak = Curang (cth: kalo kau maen calak lagi, laporke guru gek kau)
* Cemeke'an = Pelit (cemeke'an nian, goceng be dak ngasi)
* Cetuk = Patuk (cth: lakinyo mati dicetuk ulo)
* Cotang = Menebak nebak dalam soal pilihan (cth: cotang 5 bener 4, hebat dak?)
* Cugak = Kecewa (cth: keno cugak be aku lantak dio)
* Cucung = Cucu (cth: woi cung, kalo kau ke plaju, belike aku ganja)
* Cindo = Cantik (cth: cindo nian tino tu, pacak peca utak aman jingokinnyo terus)
D
* Dak papo = Tidak Apa-apa (dak papo la! cuman denget koq)
* Dak katek = Tidak ada (lebih tegas) (cth: dak katek malu nian kau ni!)
* Dak katek katek = Tidak (membela diri) (cth: aq bunuh dio? dak katek katek)
* Dak terti = Tidak mengerti (cth: dak terti aku pelajaran ni)
* Dewe'an = Sendirian (cth: pegi samo siapo kau? dewe'an be)
* Dulur = Saudara (cth: oi dulur! po kabar?)
E
* Emek : Ibu/emak (cth: emek,ado yang ngolake aku)
* Enjuk = Beri (cth: enjuk siapo la bunga ni ye?)
* Ekar = Kelereng (cth: ekar aku hargonyo goban, kau punyo?)
G
* Galak = Mau (cth: galak makan dak?) / sering (cth: tu la, galak takok'an, keno batunyo kau sekarang)
* Galar = Lantai (cth: kaparke bae mangkok tuh dipucuk galar)
* Galo = Semua (cth: wong kito galo)
* Gancang = Cepat (cth: pacak mati gancang wong lantak budak itu)
* Gedek = Dinding / Tembok (cth: nah kau ni, gek ku sanntukke rai kau digedek)
* Geli geli = Mudah (cth: mak ini sih geli geli bae)
* Geli geli basa = Sangat mudah (cth: pacak dak? geli geli basa)
* Geta basa = Bokek, pelit (cth: geta basa dio tu)
* Goco = Tonjok,Tinju (cth: Ngapo kau jingok jingok,gek kugoco kau )
I
* Idak = Tidak (cth: idak galak makan dio dari kemaren)
* Igo = Terlalu (cth: tula pelit igo! rasoke kau sekarang)
* Iwak = Ikan (cth: iwak belido emang paleng mantep dibikin pempek)
J
* Jabo = Luar (cth: buangke sampah ni ke jabo ye)
* Jingok = Lihat (cth: jingok soal mak ini, nangis darah aku)
* Jiron = Tetangga (cth: kenal dak kau samo jiron kau?)
* Julak = Dorong (cth: kagek kau ku julak ke rel MRT, dak usa macem- macem)
K
* Kacek = Selisih (cth: kacek dikit jugo, dak apo la)
* Kacuk'an = Berhubungan sex (cth: jangan kacuk'an di luar nika ye, doso tu)
* Kagek = Nanti (cth: nak pegi lum? kagekla)
* Kambang = Kolam (cth: jangan galak ke kambang iwak, diculik wong gek kau)
* Kampang = Tak punya ayah, anak haram (cth: oi kampang! dak jingok wong lagi nyebrang! (utk hal ini ucapan ini termasuk jorok, jadi harap jangan di tiru))
* Kanji = Genit (cth: jingokla,betino itu kanji nian samo lanang)
* Katek = Tidak Ada (cth: kesian jingok dio, katek duit, katek rumah, katek kerjo)
* Kecik = Kecil (cth: pempek telok kecik seporsi berapo?)
* Kelaso = Tikar, alas duduk / tidur (cth: bentangkelah Kelaso tuh, aba kau nih nak tiduk dulu)
* Kempet = Kempes (cth: ai, ban mobil aku kempet pulok)
* Kendak = Kehendak (cth: apola kendak kau nulis wiki ni?)
* Ketek = Perahu (cth: turis tu lagi naek ketek nyebrang sunge musi)
* Kito = Kita (cth: wong kito galo)
* Kleker = Kelakar (cth: pak Tomz emang rajo kleker, nghayal telalu tinggi)
* Klepeh = Dompet (sth: supayo dak dimaling, pastike klepeh disimpen dengan aman)
L
* La = Sudah (cth: la selesai lum? lamo nian)
* Laju = Ayo (cth: galak laju, dak galak sudah), akibatnya/jadinya (cth: lantak bebala laju keno marah budak
tu)
* Lajuke = Urusi (cth: aman kau galak, lajuke la)
* Lanjak'i = Kerjain, urusin (cth: tugas gilo babi tu mase be dilanjak'i nyo)
* Lantak = gara-gara (cth: lantak kau la, jd rusak komputer aku)
* Lemak = Enak (cth: makanan disini la dak lemak, mahal pulok)
* Lihai = Pintar (cth: lihai sudah dio sekarang, make obat apo ye?)
* Lokak = Kerjaan, masalah (cth: dio tu emang galak cari lokak, pecake be palaknyo)
* Lolo = Bodoh (cth: Lenglolo tu emang lolo nak pindah dari Sriwijaya)
* Lum = Belum (cth: sudah lum?)
M
* Madak'i = Masa sih? (cth: mada'i kito kalah, pake dukun apo mereka?)
* Mak ini ari = Hari gini (cth: mak ini ari, mase ado bae wong yang galak maleng ayam)
* Mang Cek = Bapak, Paman (cth: jangan beli maenan dari mang cek tu, dio galak ngotak'i)
* Melok = Ikut (cth: aku nak ke Kandang Kawat, melok dak?)
* Mekot = Ikut (cth: mekot oi ke PS, la bosen aku ke PTC)
* Menujah = Menusuk (cth: rai kau ni mirip yang nujah adek aku)
* Mengot = Lengkung (cth: mistar ni pacak mengot pulok)
* Meseng = Buang air besar (cth: budak tu galak meseng di celano aman aku kejutke)
* Metu = keluar (cth: dio tu dak pernah metu dari kamar sejak diputusi ceweknyo)
* Merep = Mirip,Menyerupai ( cth: Rai nyo Merep wong ini )
* Minta alem = Manja (cth: minta alem nian dio ni)
* Mengkek = Belagu,Banyak Gaya ( cth: Mengkek nian budak tu !)
N
* Nak = Mau (cth: diemla! nak keno marah guru kau?)
* Ngampok = Pamer (cth: dak usah ngampok kau! jingok dulu na gambar aku)
* Ngatoke = Mengatakan (cth: walikota ngatoke kalo dio bakal gusur semua pedagang kaki limo tanpa ampun)
* Ngolake = Menipu (cth: koko kau tu galak ngolake, ngomong jual permen taunyo ganja)
* Ngota'i = Membohongi (cth: ae kau ni ngota'i aku dari dulu, putus be kito)
* Nian = Sangat (cth: kau cantik nian malem ni)
* Nianan = Beneran (cth: nianan oi! pesta pesta kito malem ni)
* Ngibak'i = Peduli amat (cth: ngibak'i kau la, emang kau siapo)
* Ngigik = Lucu, ada ada aja (cth: ngigik nian wong yang bikin kamus ni)
* Ngenyek = Ngejek (cth: pak itu emang galak ngenyek, kesel jugo lamo lamo)
* Nyampak = Jatuh (cth: ajaib, la nyampak dari lante 30 masi pacak idup)
* Nyenyes = Tidak bisa menjaga rahasia, mulut ember (cth: aku dak seneng dengan wong nyenyes cak dio)
* Ngagok'i = Tanggapi (cth : Berentilah ngagok'i nyo,gek dio nangis )
O
* Oncak = Jagoan (cth: pakela oncak kau, tetep tula aku yg menang pasti)
* Oplet = Angkot (cth: kalo oplet warno merah stop dimano ye?)
P
* Pacak = Bisa (cth: pacak gilo jugo aku kalo cak ini terus)
* Palak = Kepala (cth: pening palak aku jingok kelakuan dio)
* Panto = Cuma (cth: panto itu be dak pacak, makmano kau ni ?)
* Pasak = Pasar (cth: pasak Kuto tu pangkalan preman, jangan galak kesano)
* Payo = Ayo (cth: ke PIM dak? payo!)
* Pecak = Seperti (cth: badan pecak gorila cak tu, kalahla dio)
* Pecik = Menembak (cth: ae cupu ni, pecik ekar be dak pacak)
* Peh la = Yuk (cth: maen dak? pehla)
* Penesan = Bercanda (cth: jangan langsung tujah2an oi, cuma penesan dio tu)
* Pilat = Kata kasar, arti: orang yang bibirnya ada bekas operasi(?) (cth: pilat ni! bawa mobil tu beneran dikit!)
* Pocok = Atas (cth: dio lagi di pocok, beneri atep)
* Prei = Libur (cth: kapan prei?)
* punyo=punya
R
* Rai = Muka, tampang (cth: jingok rai kau, nak muntah aku)
* Ringam = Reseh (cth: ringam nian jadi wong tu!)
S
* Sanjo = Bertamu (cth: kagek sincia sanjo ke tempat aku ye, banyak makanan la)
* Sangkek = Keranjang, bungkusan berisi makanan yang dibagikan waktu ultah anak kecil (cth: la dapet sangkek lum kau?)
* Saro = Sulit (cth: kalo cak ini saro! jadinyo cak mano? cari dulu turunannyo)
* Sapo = Siapa (cth: sapo be yang nak mekot, bayar sejuta)
* Semekuk = Berbentuk (cth: dak semekuk nian gambar kau, budak TK be lebih lihai)
* Sepur = Kereta (cth: ado wong dilindas sepur malem tadi)
* Sike = Pelit (cth: dak usah sike la, awak kayo)
* Sius = Serius (cth: siusan oi? mak mano nian ceritonyo?)
* Sikok = Satu (cth: bagi sikok wong sikok, jangan banyakan)
* Singit = Sembunyi (cth: maleng tu singitan di wc rumah aku)
* Siru = Heboh (cth: dak usah siru! mano buktinyo?)
* Sedenget = Sebentar (cth: sedenget be, dak lemakkan aku kalo dak ke rumah dio)
* Sekewet = Curang (cth: ketauan ye kau galak maen sekewet)
* Sokor = Sukurin (cth: sokor! biar mampus dio!)
T
* Tako'an = Sombong (cth: wong tako'an cak dio emang harus dibasmi)
* Tebudi = Tertipu (cth: dak tau aku ini palsu, tebudi aku oleh dio)
* Tedok = Tidur (cth: tedok tu jangan malem malem)
* Tek aguk = Gak ada kerjaan (tidak digunakan terpisah) (cth: tek aguk nian dio, nyoret nyoret papan)
* Terajang = Hantam (cth: na, nyengir nyengir, terajang gek kau!)
* Tetak = Potong (cth: tetak palak aku kalo kau dapet cepek)
* Tino = Betina/perempuan (cth: budak tino tu matre nian, lesu aku ngejer dio)
* Tangani = Selesaikan, hajar, pukul (cth: dak usah macem macem, tangani gek kau!)
* Tula = Itu lah (cth: tula! la ku ngomongi caronyo tu mak ini, dak cayo kau)
U
* Ucak-ucak = Main main, tidak serius (cth: ae SFC ni maennyo ucak ucak sekarang)
* Uji = Kata (cth: uji dio kalo pacak gawe ke soal ni, nak dienjok cepek ceng kito)
* Umep = Panas / masak /mendidih (cth: bik, banyu tuh lah umep, angkatlah)
* Untal = Lempar (cth: untal tu bener dikit, nyangkut ke atep gek)
* Ulo = Ular (cth: ampir be aku ninjek ulo di sawah)
W
* Wong = Orang (cth: wong kito galo, wong bengak)
Y
* Yasi = Sah (cth: dak yasi pemilu tu, banyak maen calak dio)


No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudah berkunjung di Blog Cah Kesesi Ayutea ini, Silakan tulis komentar untuk postingan ini.. :)

Mohon maaf.. spammer atau komentar dengan menyertakan link hidup akan saya hapus .. :)